Taxisjåføren kan ikke nekte kunder tur, uansett om den er kort eller lang. Det er kun ved fare for sikkerheten til passasjer, kjøretøy eller sjåfør at tur kan nektes.

Taxivirksomhet er regulert i Yrkestransportloven og etter lovens forskrift. Hvert fylke har også ansvar for taxidriften i sitt område. Det er også fylkene som må tildele taxiløyvene, og sjåfør må ha politiets kjøreseddel for å kjøre mot betaling.

Sentralene i Oslo og Akershus har rett til egne takster som er like for alle taxier i den enkelte sentral. Hver enkelt sjåfør kan tilby en rimeligere kjøretur, men den skal aldri være dyrere enn sentralens takster. Takstene skal også være godt synlige og vises med klistremerke på taxibilen. Eventuelt skal takstene vises inne i kjøretøyet og på sentralens hjemmesider. Etter juli 2018 plikter i tillegg sjåføren – etter at kunden har oppgitt destinasjon, å gi kunden et pristilbud. Tilbudet skal også fremkomme på kvitteringen etter at turen er kjørt. Dersom det finnes to prissystem i sentralen har kunden alltid rett på den rimeligste prisen.

Taksameteret i drosjen skal skrive gyldig kvittering, med lovkrav til spesifikasjon av detaljer. Taksameteret er plombert.

Kravene til sentralens merking av sin logo på taxibilene varierer. I Akershus velger sentralen dette selv, mens det i Oslo er et krav til slik merking fra kommunen. Sjåførene plikter også å alltid bære uniform.

Taklampene på taxibiler er nasjonalt regulert og skal ha bokstav/nummer og logo som viser løyvets identitet og sentral.

Dersom en kunde vil levere inn en klage etter sin taxitur er sentralene pliktige til å motta og saksbehandle denne.

Lurer du på noe?

Vi har svart på de mest vanlige spørsmålene her.

Gå til spørsmål og svar

Lurer du på noe?

Vi har svart på de mest vanlige spørsmålene her.

Gå til spørsmål og svar